ازاى تختار اضاءة غرفة المعيشة

اضاءة غرفة المعيشة بشكل جيد

كل غرفة فى بيتك محددة لغرض ما ، زى المطبخ للطهى ، و الحمام للاستحمام ، وغرفة النوم للراحة ، إلا غرفة المعيشة تشمل أنشطة كتير لكل فرد فى البيت ، ممكن تسترخي على الكنب وتقرأ كتاب عجبك ، بالاضافة لمشاهدة الأفلام المفضلة وتناول الطعام من وقت للتانى ، وعشان كل الأنشطة دى تتم صح ، لازم تختار اضاءة غرفة المعيشة بدقة ، بداية من وضع  كشافات السقف والنجفة فى المنتصف لعمل شكل جمالى ، لحد الابليك على الحيطة لإضاءة تابلوهات فنية رائعة ، بالإضافة للاضاءة المخفية فى السقف.

انواع اضاءة غرفة المعيشة

 

إضاءة وظيفية

اضاءة غرفة المعيشة الوظيفية لتركيز الضوء على وظيفة معينة
Africa Studio/shutterstock

أهم خطوة فى اضاءة غرفة المعيشة ، هى مساحة الغرفة ، وتركب اضاءة تساعدك فى القراءة أو الاسترخاء ، لو بصينا لمكان التلفزيون فى غرفة المعيشة ، لازم تتأكد أن ضوء الغرفة مش متعارض مع مكان الشاشة ، عشان ميكونش فيه ضوء مسلط مباشرة على الشاشة يضايقك.

السطوع ممكن يكون من مجموعة متنوعة من مصادر الإضاءة زى كشافات السقف أو النجفة ، او الضوء النازل والموجه من الشبابيك ، فلازم تاخد بالك من مكان التلفزيون والاضاءة.

الاضاءة الخلفية هى الأنسب لتجنب سطوع الضوء على الشاشة ، و لتقليل اجهاد العين الناتج عن طول تعريضها للشاشة فى الغرف المظلمة ، الاضاءة دى ممكن تكون شريط LED خلف التلفزيون ، عشان تحقق رؤية اكتر وضوحا حول الشاشة ، من غير ما يسلط ضوء مباشر على عين الجالس.

عشان يكون عندك ضوء مناسب للقراءة ، فلازم تختار إضاءة مميزة تعطي نور كافى ، واللى مش هتوفره لك إضاءة الديكور ، يبقى تدور على مصدر تانى للضوء زى الأباجورات المكتبية أو اللمبادير ، عشان ضوئهم الساطع والمركز يقلل من إجهاد العين ، ويسلط الضوء أكثر على أوراق الكتاب بدل ما يفرش اضاءته فى مكان اكبر.

إضاءة الديكور

اضاءة الديكور فى غرفة المعيشة لاظهار اجزاء معينة فيها
FluxFactory/istockphoto

النوع ده من اضاءة غرفة المعيشة وظيفتها تسليط الضوء على اللوحات والديكور ونقط الجمال فى الغرفة ، ولو أنت بتعيد تصميم غرفتك أو بتبنيها من جديد ، ممكن تختار اسبوتات متغيرة الاتجاه او Track light ، هتؤدى الغرض ده بشكل جيد جدا ،  فى الحالة دى لازم تراعى طول السقف لو كان 250 سم ، يفضل أن اضاءة السقف تكون بعيدة عن الحائط بحوالى 60 سم ، عشان تكون فى مستوى النظر.

ممكن تركب شريط LED من فوق بيت الستارة لتركيز الاضاءة على الستائر ، او ممكن تركبه فوق جزء من السقف المعلق (بيت النور) لعمل اضاءة خافتة لو تعبت من سطوع الضوء العالى.

ولو عايز تعمل اضاءة تمييز على تمثال أو قطعة فنية معينة او حيطة فيها ديكور مبتكر ، اختار اضاءة أرضية Uplight من تحت التمثال ، او سبوت موجه ناحيته ده يعطيه ظل ونور فى منتهى الروعة.

فيه أساليب أخرى للاضاءة تقدر توظف بها الاضاءة الاساسية ، وتخفف من شدتها عن طريق استخدام مفتاح ديمر للتحكم فى شدة الضوء ، ولكن خلى بالك لازم تكون الكشافات قابلة للتحكم مش اى نوع يصلح للمهمة دى.

اضاءة غرفة المعيشة الاساسية

اضاءة غرفة المعيشة الرئيسية منها النجفة وكشافات السقف
Photographee.eu/shutterstock

مهمة النوع ده هى اظهار ملامح المكان الرئيسية ، وليس اظهار بعض التفاصيل الدقيقة او اجزاء معينة.

كشافات السقف المعتادة تمثل اختيار مثالى للنوع ده ، وخاصة لو يمكنك تركيبها بنفسك  اذا كانت فى الخرسانة مباشرة او فى سقف معلق ، لكن خلى بالك من نقطة مهمة ، وهى أنك تنوع  فى اختيار أشكال النوع ده من الاضاءة.

يعنى مش من المنطقى انك تخلى كل اضاءة السقف كشافات ضوء ابيض ، لكن لازم يكون فيه جزء منهم ضوء دافى او حتى ذهبى لعمل جو نفسى مختلف فى المكان او اذا كنت تستخدم غرفة معيشتك فى عمل حفلات لاعياد ميلاد او غيرها.

بعض الناس تستخدم بيوت النور او الاضاءة المخفية بديلة لكشافات السقف ، كنوع من الخروج عن المألوف ، لكن عشان ده يحقق الغرض منه لازم يكون فيه كمية اضاءة كبيرة من شرايط LED عشان تغطى اضاءة غرفة المعيشة بأكملها.

من ضمن انواع الاضاءة الاساسية ابليك على الحوائط وده من مميزاته انه مش بيعمل ظل غامق على الحوائط ، وده سبب انه مفضل من ناس كتير لان الظلال الغامقة هى اللى بتعطى احساس بالضيق ، عشان كده النوع ده بيعطى احساس بالاتساع وخاصة لو كان فى اجزاء سفلية من الحيطة يعطيك احساس بالارتفاع.

اخر نوع من اضاءة السقف واللى بنهتم بيها اكثر من اى نوع تانى هى النجفة او الوحدات المتدلية ، ودى تعتبر مصدر ديكور السقف كله فى غرفة المعيشة ، عشان كده لازم تتأكد ان اضائتها كافية بالنسبة لك وتشوف عدد الاذرع او اللمبات الموجودة فيها ، لان مهما كانت كشافات السقف كثيرة ومغطية المكان مش هتغنى عن وجود النجفة.

تقنيات اضاءة غرفة المعيشة

 

تأثير الاضاءة على حياتنا اليومية

ارتباط الوان الاضاءة بحياتنا اليومية وقت الشروق والغروب
gualtiero boffi/shutterstock

جزء من ساعتنا البيولوجية ، أنه تمت برمجتنا على الاستيقاظ فى الصباح على درجات الأزرق اللامع الموجود مع شروق الشمس ، ونميل للاسترخاء على الضوء الأصفر الدافى الخاص بغروب الشمس ، عشان كده خبراء صناعة الاضاءة طوروها بحيث تتوافق مع ايقاعنا اليومى.

عشان كده التكنولوجيا تطرقت لموضوع ده اكثر من اى وقت قبل كده ، وده بيسميه الخبراء الاضاءة المتمركزة حول الانسان ، واثبتت الدراسات الحديثة الخاصة بالطاقة ان الاضاءة تلعب دور مهم جدا فى حياة الانسان اليومية ، ولها بعض الفوائد للصحة والحالة المزاجية.

شدة الاضاءة ودرجة حرارة اللون لهم دور فعال فى ضبط الحالة المزاجية وفيه طرق متنوعة عشان تحقق كل ده.

تطور اللمبات LED

تطور الللمبات LED لتتحكم فى شدة اضاءتها ودرجة لونها
EdNurg/stock.adobe

فى الأيام دى اللمبات LED هى الأشهر ، بسبب السعر المنخفض وتوفر حرارة الضوء بكذا درجة ، لاعطاء حالات مزاجية مختلفة مع كل لون ، وكمان جودتها أصبحت اعلى ،  إلى جانب عمرها الافتراضى الطويل ، عشان كده بقت الوسيلة المثالية فى اضاءة غرفة المعيشة .

جزء من تطور لمبات LED أنها اصبحت تحتوى على مفاتيح تحكم فى شدة الاضاءة Dimmer وكمان مفاتيح للتحكم فى لون الاضاءة ودى تقنيات جديدة ولكن سعرها اغلى من لمبة اللون الواحد ، وتم ابتكار النوع ده عشان تقدر تحاكى الضوء الأزرق الخفيف وقت الصباح عشان ، والضوء الابيض طول وقت النهار لمزيد من النشاط ، والضوء الاصفر الدافىء وقت الغروب او وقت الليل لاضفاء جو من الراحة والهدوء.

مصادر الصور

الغلاف ExperienceInteriors/istockphoto

مواضيع ذات صلة

Leave a Comment